Friday, September 21, 2012

Samuji in love

På modemässan Gallery i Köpenhamn i augusti var det ett märke som stack ut genom att vara diskret: finska Samuji. Nu är jag äntligen kommer till skott hittar jag inte lookbooks och papper med info om märket som jag såklart samlade på mig där, men jag har för mig att designern tidigare jobbat på Marimekko. 

Om du som jag är svag för enkla klänningar, snygga kappor, sköna koftor och platta skor så kommer du också att bli kär. Där på mässan, i deras monter, blev jag barnsligt förtjust i nästan varenda plagg och  förälskelsen avtar inte direkt när man ser kampanjfilmen för hösten. 

Så långt ifrån glitter och glamour som man nästan kan komma. Bara vacker vardag. Plagg att ha jämt, år efter år. Cykelfilmen fångar frihetskänslan i att cykla en solig höstdag. Om mycket mode handlar om drömmar ganska långt bort från den egna vardagen ger Samuji en känsla av en helt vanlig fast lite finare och mer romantisk onsdag på väg hem från jobb eller skola. 

Skyltfönstret i Helsingforsbutiken har samma tema.
Fin liten installation, eller hur?!
Min önskelista från webshoppen:





Om ja hade haft butiken kvar hade jag inte tvekat att köpa in Samuji. Vet inte om de finns i någon svensk butik, men eftersom de har sin webshop så gör det ju inte så mycket. 





3 comments:

Anonymous said...

älskar din blogg!!
vet du vad det är för underbar pianomusik som spelas i reklamfilmen??
och kappan på bilden: perfektion :)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.