Monday, August 20, 2012

You and me, Peter Jensen



Jag älskar verkligen Peter Jensen. Kläderna alltså. Personen Peter Jensen har jag aldrig träffat, fast jag är rätt säker på att jag skulle gilla honom. Att jag inte lyckats få inbjudan till visningen var jag mycket ledsen för, men det visade sig att det gick att lösa ändå och jag var mycket förväntansfull när den första modellen traskade in, i oklanderligt strukna 60-talsinfluerade preppykläder i starkt grönt och med strumpor nedhasade i de platta herrskorna, till The Turtles fina "Happy Together". Och jag fick faktiskt gåshud. Allt var precis sådär perfekt som livet aldrig riktigt blir.
Photo: Copenhagen Fashion week

Det verkliga livet är ibland perfekt, men då på helt andra sätt. Sällan särskilt välstruket, och oftast saknas soundtrack. När det gäller det verkliga livet är strävan efter perfektion snarare en potentiell risk för raka motsatsen. Men när det gäller mode är det väl just den här längtan och drömmen om hur det skulle kunna vara som är så lockande. När kombinationen av kläder, musik, färger och stämning ger löften om en sorglös tillvaro där allt hänger ihop. Där man själv är en tydlig karaktär, med skarpa konturer i en berättelse om sig själv. 

Photo: Copenhagen Fashion week
I Peter Jensens vårberättelse ingår jätteportföljer. Perfekta för konststudenten att bära sina alster i. Kanske inte lika praktiska för den som bara önskar att man bar omkring på teckningar men i själva verket mest fyller väskorna med kvitton, nycklar, fruktstund och blöjor. Men ack så fin den är. 

I Peter Jensens berättelse är vi studenter i ett modernt och färgglatt 60-tal. Färgerna är hans starkaste sida, i kombination med sammanblandningen av traditionellt dam-och herrmode. 

Photo: Copenhagen Fashion week
Rosarutiga shorts med skjorta i samma tyg och så en rosa kavaj på det kräver sin bärare. Kanske inget för kontoret, men fint är det. Och nog skulle vardagen kännas lite roligare om fler män gick klädda så här. 

Photo: Copenhagen Fashion week
Som tjej är det nog betydligt lättare att köpa hela paketet. Jag skulle absolut kunna tänka mig att jag skulle vara mycket "happy together" med mig själv i rosa byxor, tantbeiga strumpor, bruna brogues och  skjorta.

Photo: Copenhagen Fashion week
Färgerna dominerades av Peter-Jensen-grönt- och rosa men han visade även några svartvita looks. Maskulint stiligt och snyggt.

Photo: Copenhagen Fashion week

Photo: Copenhagen Fashion week

Photo: Copenhagen Fashion week

Photo: Copenhagen Fashion week

Det var inte bara visningen som inspirerade. Publiken var veckans tjusigaste.
Den här tjeje, hon till höger med vit blus och band i håret, hade en helt fantastiskt fin rosa 60-talskappa med liten pälskrage. Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att fotografera henne utanför. 


Väldigt suddig bild. Men längst upp på raden mitt emot syntes de danska bloggarna Marie Myrhöj (www.nemesisbabe.dk) och Yin Pang (www.pangcakes.com) som var väldigt söta i sina rosa små kjolar och Marie med stor rosett i håret. 


Leopardmönstrade skor till rosa, fint!

Min vän Jenny (backinmyday.dk) jobbade för The Fashion spot, resultatet av hennes spaningar under veckan finns här




2 comments:

Anonymous said...

Jag älskar rosa men retar mig på att det finns så lite rosa för killar i affärerna, speciellt shorts. Lyckades dock hitta ett par ljusrosa damshort till min man som passade honom jättebra.

Jeanette

Anna said...

Jeanette: Samma här, älskar rosa! Tror dock att det kommer att vara lättare nästa vår. Förhoppningsvis finns det inköpare som vågar köpa rosa, även till män då.