Thursday, August 23, 2012

Stockholm får Stella McCartney butik

Photo: StellaMcCartney.eu
I februari 2013 får Stockholm en Stella McCartney-butik på Mäster Samuelsgatan 3 i Biblioteksstan, som området nu så fint kallas. Biblioteksstan har inget med böcker att göra, utan heter så för att det ligger på och omkring Biblioteksgatan i centralaste centrala Stockholm. 


- Stella McCartney har under lång tid stått på vår önskelista över varumärken som vi vill etablera och det är därför mycket glädjande att hälsa Stella McCartney välkommen till Bibliotekstan, säger Henrik Egnell, Chef Affärsutveckling Butik på Hufvudstaden. 

Stella McCartney är ju fantastisk, eller hur? Tror hon har inspirerat många med sitt samvetstänk. Inga skinnprodukter och det verkar som om produktionen är så schysst det bara går. Egentligen är det konstigt att vi så länge accepterat att saker produceras under något annat än bra villkor. Det borde ju varit en del av industrialismen från början. Men saker och ting är ju sällan som de borde vara. Förhoppningsvis, och jag vill gärna tro att det är så, blir allting i alla fall bättre. När det gäller miljö- och etiktänk inom modebranschen verkar det i alla fall vara så.

Det finns mycket i höstens kollektion som jag gillar. Det stickade är ljuvligt. Men jag har svårt att tro att jag själv skulle känna mig som något annat än mjuk tant i både stickad kofta och knälång stickad kjol i samma garn. Å andra sidan inget som jag behöver bekymra mig om eftersom jag inte har cirka 5785 kr över till en kofta denna månaden, eller nästa, eller kommande år. Men man kan ju låta sig inspireras till att hitta liknande secondhand eller kanske till och med till att ta fram stickorna. Prismässigt är ju då Stella McCartney ändå överkomligt om man jämför med andra internationella designers. Och just därför kommer nog en Stockholmsbutik att funka fint. Tror det är mycket hos Stella som tilltalar modesvenskarna.  (stilen, priserna, gröntänket)

Jag törs dock förutspå att vad som kommer att sälja allra mest i butiken är de här:

De undersköna veckotrosorna förpackade i egen liten byrå. Kostar "bara" 180 Euro.


No comments: