Friday, August 17, 2012

Copenhagen Fashion Week del 1

Efter ett långt och osminkat sommarlov med diverse grovjobb, som till exempel avloppsstopp och soptippsbesök, tog det ungefär en heldag att komma i något sånär modevecksmässig yttre form. Men efter att ha noppat, klippt, filat, lackat och putsat var jag i princip redo för att mingla med det danska modefolket. Skall man välja någon stad att modemingla i efter att spenderat sommaren i gummistövlar och sorgkanter så är Köpenhamn med sin avslappnade attityd den bästa. Här serveras ingen champange utan det är öl som gäller. Stilettklackarna är få till förmån för årets populäraste sko: Nike free run i starka färger.

Danska modemänniskor utanför Forum
Väl i Köpenhamn mötte jag min nya väninna Jenny. Jenny besitter många av de egenskaper jag själv lider brist på, som till exempel organisations- och strukturförmågor, och hade mycket föredömligt mailat listor och scheman så att även jag kunde försöka få tag i listplatser till visningarna. Det gick väl sådär, trots att jag på jennys inrådan fröskte framställa mig som både viktig och framgångsrik. Men det visade sig att det inte var särskilt svårt att komma in ändå. Bara att haspla ur sig något snabbt på svenska och se bestämd ut. (Precis som i nattklubbskön hänger allt på blicken, man måste se ut som om det är en självklarhet att man tillhör.) Men det kändes också som om modehypen lagt sig något och uppslutingen kring tälten vid Forum var inte riktigt lika stor som tidigare. Framförallt såg vi få svenska modepersonligheter och bland de internationella bloggarna syntes främst Yvan Rodic, alias The Facehunter. Det är väl kanske så att Köpenhansveckan är främst inköpsinriktad. Bland märkena som ställde ut på Gallery, den stora mässan på Forum, var alla positiva. Minimarket hade haft besök av Louisaviaroma som lagt en order på massor av sidenplagg. För Minimarkets skor finns annars ett stort rum i mitt hjärta och garderob, i ekonomin tenderar de dock att lämna stora hål. 
Tjusiga shoes från Minimarket
Att få se Peter Jensens visning var veckans höjdpunkt. Mer om den strax.

No comments: