Tuesday, January 31, 2012

Whyred aw2012 - En kort recension

Bilder från Rodeo.net foto: Beata Cervin

Jag tänkte försöka mig på att recensera veckans visningar. Eftersom jag inte är på plats själv utgår jag från visningsvideos på www.Bon.se och bilder från Rodeo.net 

Först ut är Whyred:
Whyred har förlorat sin damdesigner - Behnaz Aram (som gått till H&M) - och det märks tyvärr. Kollektionen är delvis typisk "Whyredsk"med tydliga influenser från ett brittisk 60-tal, så som klassiska creepers på fötterna, långt hår med mittbena eller tung lugg, skräddade ankelkorta byxor och strama halvlånga rockar. Det är snyggt och bärbart med en intellektuell känsla, men jag saknar den färgfiness och sensibilitet som jag tror att Behnaz Aram stått för i de senaste kollektionerna. 

Inspirationen till kollektionen är enligt Rodeo.net en mystisk murrig skog. Och färgvalen är onekligen murriga. En vacker klarröd nyans sticker ut bland svart och någon slags lerbrun. Hade jag haft butik och varit inköpare hade jag definitivt satsat på den röda koftan.




No comments: