Thursday, January 19, 2012

Bomberjacka -nej tack

Det sägs att man aldrig ska säga aldrig men när det gäller det enligt Elle klassiska plagget Bomberjackan är jag ganska säker på att ett aldrig i livet är på sin plats.



Minnena från vissa av högstadiets klasskamraters flirtande med nynazismen är allt för tydligt. Deras Uniform bestod då av rakat huvud, svart eller blå bomberjacka i exakt samma modell som på bilden från Elle ovan, kamouflagebyxor och Dr Martens med stålhättor. Stålhättor, inte för att skydda tårna mot tunga föremål, utan för att ge största möjliga skada vid sparkar, eller i alla fall ge intrycket av att vara en person som gick ut på kvällarna och slog ned invandrare. En stil med sitt ursprung hos Brittiska skinheads. En subkultur som uppstod på 60-talet och från början inte hade något med rasism att göra.

När något blir mode försvinner sådana här betydelser, vilket på sätt och är positivt. Plagget blir estetik och kopplingen till eventuella nazikulturer försvinner. Det är bra att man återtar plagg och symboler, inte låter hatiska grupper ha ensamrätt.

Men för mig är kopplingen till hat alldeles för stark. Jag kommer aldrig kunna tycka att bomberjackan är snygg.

using BlogPress from my iPhone

2 comments:

Johanna said...

Håller verkligen med dig, den kopplingen är alldeles för stark för att jag skulle kunna ha på mig en sån jacka. Och jag tror även att jag skulle reagera, och få fördomar, om jag såg någon ha den på sig.

Sarah said...

Du har rätt! Jag ska också aldrig köpa någon bomberjacka därför att jag alltid skulle förknippa den med de där extremistiska ungarna som du har skrivit om.

Många hälsningar från Holland.

Blog