Wednesday, August 10, 2011

Shopping material och kragar



Hm...vad har hänt med håret?

Så där, en lite bättre bild på gårdagens beklädnad. Fotad i provrummet på COS. Eftersom jag numera är en förortsmamma så har jag intelyckats besöka detta mecka för modeslavar förrän igår, och oj oj vad mycket fint där fanns. Det är bara att kapitulera, H&M är så jäkla duktiga på att göra kläder som man vill ha.







Som en macron

Som den här bakelsen till klänning till exempel. Vi skall på bröllop i oktober och då skulle den ju sitta fint. Var nära att langa fram visakortet men sen tänkte jag - om jag nu skall lägga 1000 spänn på en klänning så är det väl roligare och bättre att stötta något mindre märke, och få något mer originellt, eller att satsa på vintage och garanterat bli ensam om plagget- så det blev inget köp av klänning.

Jag är dock väldigt svag för små kragar och i höst verkar det vara vad inköparna och designers på kedjorna också valt att satsa på. COS, H&M, Urban Outfitters, överallt små söta blusar och klänningar med kragar, både rundade och spetsiga. Först blir jag glad för att det finns så mycket som jag vill ha, och sedan lite sur, för det blir ju mindre roligt när alla har samma. Att kedjorna har valt "min" stil i höst gör ju stilen lite mindre min (och din) eller hur? Men lika löjligt som det är att slaviskt följa trender är det ju att låta bli något som man gillar - just för att det plötsligt är trendigt. Så jag håller nog ändå fast vid mina preppy blusar och klänningar.







Skall bli skönt att snart sluta amma så man slipper de här Dolly Partonbehagen 

Blusen satt inte så bra men koftan fick följa med hem. Har letat länge efter en gräsgrön kofta eller tröja och den här var fin och skön i en blandning av siden och bomull. Betalar hellre lite mer för en kofta om materialen är bättre. Vilket ju är COS koncept. Plagg som förhoppningsvis håller lite längre, både trendmässigt och kvalitetsmässigt, och därmed lite dyrare än H&M. Skulle önska att de gjorde något liknande med Monki. Jag gillar stilen på plaggen så mycket men materialen är så tråkiga. Allt blir dassigt formlöst eller svettigt efter någon användning. Och efter ett par tvättar känns de inget kul alls. Fast jag antar att det är problematiskt då Monki vänder sig till en yngre målgrupp ön vad COS gör, och unga människor har ju inte så mycket pengar, och vill hellre köpa många plagg än några få.




Riktig nunnelook på COS.

Åter till det här med trender. Under mer än ett års tid har vi överrösts av leopardfläckiga plagg men nu verkar det ha tagit slut. Den trenden har dött. Jag tror inte jag såg ett enda leopardplagg på modefolket igår. Förutom på mig själv då. Och jag gillar det fortfarande och lockas av tanken på att det kanske nu är lite "ute", i alla fall om man vill vara riktigt "inne". Riktigt "inne" är också att inte prata om ute och inne utan att låtsas som om det inte finns, men psst...det gör det.

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments:

Madeleine said...

alltså cos, vad mycket jag har hört om det märket men aldrig sett det själv med egna ögon! allt var superfint ju och ja de har verkligen tagit "våran" stil. men snyggt är det. som attan.

och du passade så fint i den där klänningen! blev sugen på att köpa den själv :) men jag ska också sluta ammas snart och kanske får på mig resten av min garderob utan få glipan i skjortan vid brösten. haha.

kram

anna said...

haha jag håller med om det mesta i det här inlägget hihi