Wednesday, July 13, 2011

När jag inte kan sova

Brukar jag tänka på kläder.



Jag tar fram en bild i huvudet på något snyggt jag sett, som modereportaget ovan i senaste Jalouse. Sen tänker jag på möjliga plAgg i min egen garderob och så blir jag lugn och trött och somnar.

Jag gick en mental träningskurs en gång. Temat var "våga tala" och fokus var på att övervinna rädslan att tala inför andra-något som jag då upplevde. I kursen ingick avslappningsövningar. En del i dessa var att visualisera en plats där man känner sig helt trygg och lugn. Tanken var nog att det skulle vara en verklig plats. Som i barndomshem era kök, i en hängmatta på landet eller liknande. Minns inte vart jag lät mina tankar föra mig då, men inser nu att min avslappningsplats finns i modet. I drömska bilder med starka färger i ett fantasiland där naturen tar plats. När jag vill slappna av gör jag det med ett modemagasin eller i min egen klädfantasi.

Bloggar och internet dock har inte alls samma avslappningsfunktion för mig. Jag blir snarare stressad och får lite ångest. Visst finns det guldkorn men oftast stänger jag datorn varm och alt annat än lugn.

Papperstidningarna inbjuder till lugn och långsam läsning medan datorskärmen får oss att skynda genom texten. Ständigt i jakt på nya intryck.

Jag älskar internet och allt vad det innebär för modet men jag vill aldrig vara utan mina magasin.

God natt
- using BlogPress from my iPhone

2 comments:

Madeleine said...

Måste instämma i allt du skriver.

Jag tänker också på kläder när jag inte kan sova. Och inredning. Och mat. Jag saknar din butik, kläderna och inredningen i den var väldigt fin.

Och jag tycker också det är superjobbigt att tala inför andra, något som jag alltid jobbar på. Tycker du att kursen ger resultat än?

Och japp, känner igen det där. Man skyndar igenom texter på internet och bara stressar. Du är klok!

Anna said...

Ledsen för sent svar på din kommentar här, du kanske inteläser det men ändå...Tack! Kursen var helt ok, fast jag gick inte klart den, hoppade av för att jag inte tyckte att jag behövde den mer, vilket jag antar tyder på att den var riktigt bra. det var två psykologistudenter i Lund som anordnande den. Tror att det var deras exjobb eller liknande. Det bästa för självförtroendet ar helt klart varit att driva företag. man tvingas ta sig fram och göra sånt som tidigare känts jobbigt. Ringa en massa telefonsamtal och tjata på folk och få sin vilja igenom.