Thursday, March 31, 2011

Dags för shopping detox?



Idag fick jag hem Modemanifestet och har börjat läsa. Mitt första intryck är att det är synd att en bra och intressant text om ett mycket angeläget ämne skall vara så fult förpackad. Den grafiska biten är långt ifrån den känsla av flärd som Sofia Hedströms text besitter. Omslaget, allt andas mer 68-revolution än en snygg och smart stilrevolution som texten handlar om. Tror att bokens utseende inte lockar de som bör läsa den, utan främst de redan frälsta. De som boken handlar om, de som redan gör om och klipper sönder sina plagg. För att locka riktiga shopoholics tror jag att man måste ha en betydligt glättigare yta. Mer som ett glossigt magasin än som en vänsterkampbok. Poängen är ju att man inte behöver vara ful för att man bryr sig om miljön. Bokens yta säger motsatsen.

Många av recepten på hur man kan förnya sin garderob utan att köpa nytt är bra och riktigt inspirerande men en del präglas också av en viss fulhet. Jag menar, armvärmare med knappar på, vem vill ha det?

Nu har jag inte läst hela men känner redan en ännu starkare ångest över gårdagens shoppingspree än tidigare. Vad håller jag på med? Även om jag inte alls handlar i närheten av så mycket som många andra så har jag ändå ett shoppingberoende. Så nu är det sagt. Hej! Jag heter Anna och jag är beroende. Precis som Sofia beskriver i boken shoppar jag av en massa olika anledningar som inte har med behov att göra. Det handlar om begär. Som tröst, som underhållning. Konsumtionskickar. När jag är lite nere eller uttråkad så handlar jag för att tänka på något annat, känna mig inspirerad. Och ibland, som igår, är jag knappt ens medveten om vad jag gör. Jag bara går in i affären, plockar åt mig en massa, betalar och går ut. Hjärntvättad?

Så utseendet till trots (yta är visst inte allt), boken funkar verkligen. Jag vill sälla mig till moderevolutionen. Jag är inte beredd att avge löfte om ett klädshoppingfritt år ännu. Men jag skall fundera ut hur min strategi skall se ut framöver. Inget mer lättjefullt kedjeshopping i alla fall.





No comments: