Tuesday, January 11, 2011

Modeologi

Med anledning av en artikel jag håller på med hade jag idag ett mycket trevligt och givande samtal med Lars Holmström, mannen bakom bloggen Modeologi som jag varmt rekommenderar till alla som är intresserade av mode på ett bredare plan.

Vi pratade om ditten och datten men mycket om hur ängsligt modet är just nu. Ständiga tillbakablickar istället för visioner. Och om hur kommersiella intressen urvattnat modepressen. Tydligast när det kommer till Amerikanska Vogue och Anna Wintours devis: Text ut - bild och annonser in.

Något jag saknar i modepressen är tankarna bakom. Tänk vad intressant att få veta mer än bara ett par ord om hur en designer tänkt med sin kollektion. Eller hur en stylist valt och varför. Och för att föra över det hela till bloggarna så skulle det vara kul att få reda på varför han eller hon valt att ta på sig just dessa plagg idag. Inte bara vilka märken de kommer ifrån utan hela tanken bakom. Vad vill vi förmedla?

Så därför får ni idag en dagens outfit, med hela tankeprocessen bakom som bilaga.

Jag är ju som bekant mammaledig och har egentligen ingen anledning att ta på mig något annat än bekvämast möjliga, men det blir så otroligt tråkigt. Därför valde jag idag ut det roligaste plagget i min garderob och det är så klart de röd- och vitprickiga mjukisbyxorna som jag köpt på ebay för längesedan men aldrig vågat använda. De är från Betsey Johnson från 80-talet. Och de såldes tillsammans med likadana i vitt med blå prickar och vitt med röda prickar. Tyvärr luktar de starkt av tvättmedel med mycket klor. Men det går väl bort så småningom. Byxorna skall vara i fokus så jag valde en enkel stor vit skjorta till. Den är från H&M och jag köpte den för två vårar sedan när jag också nyss hade fött barn och ville dölja min pösiga mage i något stort och luftigt. Kragen har jag knäppt ända upp för att jag helt enkelt tycker att det är snyggt och preppy. 

Jag älskar färgkombon rött och rosa, mycket för att det var ett strängt no-no när jag var liten. "Rött och rosa passar absolut inte ihop" sa farmor som var hård med regler. Tröjan är megareafyndad på Topshop och för tankarna till tidiga Rodarte med dess oregelbundna spetslappar vid axlarna. 

På fötterna har jag mina äskade bruna vintagekängor, för att balansera det hela med lite markfasthet.

Vad vill jag då kommunicera med denna outfit? Jo, att jag längtar efter vår och färg. Att jag är modig och lite galen och absolut inte som alla andra som bara går omkring i svart. Att jag hänger med men går min egen väg och att jag är snäll. Typ. Det blir ganska självutlämnande. Antagligen en anledning till att folk sällan avslöjar sina tankar. Man blir kanske mer spännande och upplevs som mer originellt om man inte avslöjar var inspirationen kommer ifrån. Man framstår också som mindre fåfäng och självupptagen om man inte berättar för mycket. 

Lägg också märke till bakgrunden...Vi har minsann en vacker kakelugn och en välfylld bokhylla, men också leksaker i en enda röra. Betyder? Intellektuella men avslappnade;-)

Nu skall jag snart hämta Hedda på dagis, kanske skall byta om först, eller?

P.S Några som klär sig okonventionellt och dessutom är bra på att beskriva det är Style Rookie och Style bubble. Ständiga källor till inspiration. 


2 comments:

Cecilia said...

Love love love! Anna det här var mycket roligare att läsa än bara om vilket märke något kommer ifrån. Och byt för guds skull inte om för att gå till dagis. Du är ju du och dina kläder en del av din personlighet, eller hur?

Anna said...

Kul att du gillar. Jag bytte inte om utan åkte och handlade, tänker skriva om den upplevelsen. Hedda uppskattade verkligen byxorna, hennes stil liksom.