Wednesday, January 26, 2011

Jag lovar att bli en bättre människa

När jag igår var på ett litet föredrag om samhällstendenser och trender inom mode och design kom jag till insikt. Jag gör det med ojämna mellanrum. Ni vet, den där känslan av att "just det, så här är det ju, hur kunde jag glömma?". För min del handlar det om konsumtion just nu. När jag startade Mint & Vintage var det som motvikt till alla likriktade kedjor och nyheter-varje-vecka-shoppingen. Jag ville stötta mindre designers, uppmana till långsammare och mer hållbar shopping genom att sälja mer välgjorda och trendmässigt mer hållbara plagg och så vintage så klart. Ju längre jag höll på med butiken desto svårare blev det för mig att hålla mig kvar vid min ideologi. När man har butik är man så extremt beroende av att varje dag sälja sälja sälja och det visade sig ganska svårt när det gällde mindre och därmed lite dyrare märken. Var de dessutom okända i Sverige blev det nästan omöjligt. Istället blev vi beroende av säsongens it-plagg. De där skorna från Minimarket, kjolen från Dagmar etc. Plaggen som figurerade på bloggarna och som alla plötsligt ville ha. Oftast fungerade det ganska bra eftersom min egen smak var ganska lik bloggarnas. Problemet var i slutet av varje säsong när alla de andra plaggen, de som inte blivit hajpade och därmed inte sålt alls, måste reas ut. Den lilla vinst som i början av säsongen var möjlig minskade i takt med att reaprocenten ökade. I slutändan blev det ingenting kvar.
Men man måste ju rea för att kunna köpa in nytt. Ingen kund vill köpa förra säsongens kläder, även om de  har en stil som är så speciell att den inte kommer kännas daterad på flera år. Vi vill ha nytt, nytt hela tiden. Modets själva kärna är förnyelsen.

Problemet är när vi vill ha nytt varje vecka. Och inte ett nytt plagg utan en hel ny look varje vecka. Kedjornas billiga plagg gör att detta är möjligt. Vi kan i princip byta ut hela vår garderob varje månad om vi vill. Detta funkar ju inte i längden. Överkonsumtionen tär på jordens resurser och produktionen bidrar till klimatförändringarna. Vi måste lugna ner oss. Samtidigt så är det ju vår konsumtion som får hjulen att rulla. Vi handlar, företagen kan anställa. Det skapas fler företag som kan ge fler jobb och fler och fler människor får bättre ekonomi och kan konsumera mer och då kan företagen anställa fler och så rullar det på. Så lösningen är ju inte att sluta konsumera, utan att konsumera smartare. Att välja ekologiskt och närproducerat framför masstillverkat och långväga transporterat. Att supporta mindre företag framför multinationella jättar. Att återanvända så mycket som möjligt. Att handla på blocket och loppis.

Senaste åren har jag själv alltför ofta fallit för frestelsen. Av bekvämlighet handlat något nytt billigt plagg varje vecka, trots att jag absolut inte behövt och knappt velat ha det. Men det är så enkelt. Vi matas med reklam och nyheter ständigt. det är svårt att inte känna begär. bara ett par sådana där byxor och min stil är komplett. Nästa vecka är byxorna utbytta mot en sådan där blus med liten rundad krage, eller en stor stickad tröja eller de där  kilklacksskorna etc.

Mitt löfte till mig själv och er idag är att jag skall sluta. Sluta köpa billigt skit och istället köpa färre mer välgjorda och mer hållbart producerade plagg. Och vintage och second hand. Nu är det slut på att åka till Nacka forum och bara slinka in på H&M eller Zara. För jag vill kunna säga när Hedda och Agnes blir större och frågar hur vi kunde förstöra så mycket på så kort tid att jag i alla fall försökte. Försökte vara en bättre människa och konsument.

2 comments:

ida said...

Hej,

citerade ditt kloka inlägg på min blogg:
http://blogg.sydsvenskan.se/idaskovmand/2011/01/26/den-omojliga-branschen/


/Ida

Anna said...

Ida, trevligt!