Friday, October 22, 2010

Äntligen lite inspiration

Senaste dagarna har jag sökt och surfat i längtan efter den där känslan som brukar beskrivas inspiration. Känslan av att sugas in i en bild, en text, en film eller vad som helst. Sugas in och känna hur en kreativ liten lampa tänds och lyser upp vardagen.

Men utan resultat. Det känns som om internet (de delar jag besökt) är lite övergivet och trött. Var är alla?
Jag hittar bara Fokis och Kissies och Bella och alla dessa brudar som fläker ut sina liv, Kling, Fahrman och Smille och Lisa och alla andra supersnygga fashiontjejer som modellar och är perfekta.

Jag vet inte vad det är jag är ute efter, vill bli överraskad av något som känns kul och nytt och snyggt och intressant...

Eller är det kanske bara så att det är jag själv som är trött?

Hittade idag ett nytt magasin i alla fall. Brittiska TEST Magazine

"Test is a visual platform that fuses a combination of new and established artists
on a constantly changing series of image-led projects. Its name is derived from
the concept of a “test shoot”, where creative teams are commissioned to show
the best of their abilities. Under the guidance of art director Jaime Perlman,
the continually evolving website collates some of the most exciting talents from
fashion, art, film, design and music."


Det var Liebmarlene som ledde mig dit genom dessa bilder.

LOLITA

Photographer: Clare ShillandStylist: Lynette Garland
Model: Minnie Brady @ Premier
Hair: Tracey Cahoon @ CLM
Printing: Cosimo D’aprano
Special thanks to Debbie Antonowicz, Andrew Wood, Sean O’Hagan and Nellie the dog.
Copyright TEST 2010

Inget revoulutionerande mode, foto eller tema, tvärtom. Men jag är väldigt svag för 
1.klänningar 
2.Spetskragar 
3. Koftor och 
4.Knästrumpor
5. Vardagliga miljöer
6. Lolitaassociationer

 så jag måste gilla detta.  Gillar att det är en mer nördig än sexig lolitalook som förmedlas. Men allra mest sugen blir jag nog ändå på den blommiga fåtöljen. Och jag tänker att jag vill hitta en bäddsoffa till vårt gästhus i liknande tyg. Tantigt fulsnyggt. 

Och så vill jag ju så klart veta lite mer om den där franska konstnären Balthus....

Lite wiki

Balthasar Klossowski (or Kłossowskide Rola (February 29, 1908 in Paris – February 18, 2001 in Rossinière, Switzerland), best known asBalthus, was an esteemed but controversial Polish-French modern artist.
Throughout his career, Balthus rejected the usual conventions of the art world. He insisted that his paintings should be seen and not read about, and he resisted any attempts made to build a biographical profile. A telegram sent to the Tate Gallery as it prepared for its 1968 retrospective of his works read: "NO BIOGRAPHICAL DETAILS. BEGIN: BALTHUS IS A PAINTER OF WHOM NOTHING IS KNOWN. NOW LET US LOOK AT THE PICTURES. REGARDS. B.
Det sista är ju intressant med tanke på hur det idag fokuseras väldigt mycket på personer.  Både utifrån och genom att vi själva skapar våra biografier genom Facebook, bloggar etc. 






Och visst går det att se inspirationen till fotoreportaget....I kläder, mönster och färger. 

3 comments:

Kathi said...

Hej!

Kanske du gillar de:

http://dottisdots.blogspot.com/

http://jeanasohn.blogspot.com/
(speciellt closet visits)

http://karin.ratata.fi/

kajsa said...

http://www.somuchtotellyou.co.nz/
är en fin blogg. de har bra länktips värda att spana in också.

och

http://freundevonfreunden.com/sarah-illenberger/
lite som ett tyskt the selby. en del fina hem och intressanta personer att kika på.

Anna said...

Tack för tipsen , skall kollas in asap!