Thursday, August 26, 2010

winter coats

Senaste tiden har jag tänkt mycket på vinterkappor. Såg den här ponchon i senaste Elle UK, den är från Asos men jag har inte hittat den där ännu. Kanske på väg in. Gillar att den ser så rudimentär och friluftsaktig t, utan att vara fjällrävenaktig. Och blått är alltid flott.




Annars är ju det här med fårskinnskragar väldigt hett. Känns som om det kommer att bli en rejäl aviatoroverload i vinter. Jag har lite för svårt för att släppa bilden av min gymnasiepojkväns alldeles för stora och rätt så omoderna pilotjacka i brunt skinn för att kunna anamma trenden. Dessutom blir ett plagg alltid lite mindre lockande när det syns överallt. Håller du med?

Däremot gillar jag verkligen Topshops version nedan.





Ser skönt 70-talig ut och bilden gör mig till och med sugen på leopardtights.

Som sagt, pilotjackan kommer vi se mycket av i höst och vinter. Burberry har gjort flera olika.




Min drömjacka i höst är den där svarta långa jackan med bred fårskinnskrage från Hope. Tills jag insåg att kragen säljs separat och att jackan liksom egentligen inte finns. Vilket ju faktiskt är positivt, får då kan man köpa kragen och göra flera olika kappor till drömkappan.

Söta små 60-talsinspirerade kappor är alltid ett säkert kort. Jag faller ofta för små kragar, smala axlar och vidd nedtill. Som den här från See by Chle till exempel.
Bild från Urban Outfitters där även dessa två finsaker finns.


Den röda är en klassisk duffel coat från legendariska Gloverall. Jag har en mörkblå som jag fyndade på Myrorna förra vintern och kommer att använda så fort bebisen kommit ut. Den korta varianten är från franska Sessün som ofta gör riktigt fina ytterplagg till bra priser. Kul med en kortare modell och krage känns ju aktuell...

Duffeln i uppdaterad modell från Proenza Schoulers höst 2010. Gillar för övrigt hela visningen och dess preppy grunge-stil mycket. Good girl gone bad är ett tema som ofta funkar. Risken att det blir lolitakitch är överhängande men Prouenza lyckas tack vare gothkänslan på hår och make up.




1 comment:

Frida från förr said...

Jag fnissade lite när jag försökte få en bild av din gymnasiepojkvän i pilotjacka. Jag följer din blogg flitigt Anna och myser med varje inlägg.

Webbkram tills vi ses!