Tuesday, July 06, 2010

Monki stripes







Dagens klänning är ett fynd från monki. Billig till ord. Pris. Till halva priset blir det nästan löjligt: 90 kr. Alldeles för billigt för ett plagg. Men tilltalande för en som egentligen inte har råd att handla kläder.

Är det inte precis det som är billighetskedjirnas tanke? Att man skall kunna shoppa utan att det märks i plånboken. Varje enskilt plagg kostar som en lunch eller två och det är så lätt att slå till på bara en liten topp till... I slutändan blir det ändå ganska dyrt för det händer så ofta. Jag faller själv ofta för tjusningen i billig spontanahopping men ångrar ofta att jag inte höll i pengarna och istället köpte de där två tre plaggen som jag egentligen ville ha och som jag bara hittat billigare substitut för. Kan ibland längta tillbaka till en tid då kläder innebar en investering, man hade ett fåtal klänningar som man vårdade med omsorg och använde tusentals gånger.

Självklart måste inte ett plagg vara dyrt för att man skall använda det ofta och vårda det. Det är den ständiga förnyelsen som jag är kritisk till. Jag har många fyndplagg som blivit en välanvänd del av min garderob men också många som representerar någon snabbtrend som lockade under någon månad för att sedan kännas helt fel och obekväm.

Är det för billigt med kläder?

-Posted using BlogPress from my iPhone

1 comment:

Gaioo said...

Funderar också i liknande banor när jag lyssnade på det här för inte så länge sedan:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2794&artikel=3645770